Dag 2. Rostock naar Perstorp (S), Dag 3. Perstorp naar Stockholm en Dag 4 Ferryboot Stockholm naar T

2 juni 2016 - Perstorp, Zweden

Vooraleerst moet ik melden dat ik gruwelijk achter loop met mijn  weblog en sorry voor degene die er steeds reikhalzend naar hebben uitgekeken. Reden van achterstand kan ik geven: druk, druk, druk met verwerken van alle ervaringen, vermoeidheid na vele kilometers en adrenaline die in mijn lijf zit. Maar ja dat allemaal voor wat het waard is. Het is nu dinsdag 7 juni en ik voel me opperbest en daar gaat het wat mij betreft om.

Goed, nu daarover geen geouwehoer meer, nu de 2e dag.

Die ging dus van  Rostock met de ferry naar Trelleborg in Zweden. 's Ochtends om 5.00 uur in het hotel werd ik wakker van de kletterende regen, dat voorspelde niet veel goeds wat het weer betreft. Gelukkig was het, toen ik weer wakker werd maar nu door de wekker, om 7.00 uur weer droog met al een waterig zonnetje. Uiteindelijk om 8.00 uur vetrokken naar de ferry, inchecktijd  was om kwart voor 9, dus ruimschoots op tijd. Na het inchecken even wachten en daarna de boot op. Daar werd mijn grote vriend goed vastgesjord om te voorkomen dat ie er tussentijds van door zou gaan. Op de boot zelf, waar alles goed geregeld was, was het maar een saaie bedoeling, het was goed volgeboekt met voornamelijk 'buitenlandse' chauffeurs en veel, heel veel grijze duiven. Ik geloof dat ik van de laatste groep zowat de jongste was. Maar enfin bij een dergelijke overtocht van 6 uur incl. motor voor € 36,- en een (warme) lunch voor € 10,- mag het de pret niet drukken. Ik heb de volledige 6 uur lekker op mijn gemak uitgezeten. Hier en daar een praatje gemaakt met wat medereizigers en de tijd was zo voorbij.

Om kwart voor 4 's middags in Trelleborg aangekomen en vlot van de boot kunnen gaan. Dus mooi nog tijd om nog een stuk te rijden en ben ik uiteindelijk in Perstorp uitgekomen op een kleine camping waar ik mijn tentje opgezet heb voor het wereld bedrag van SEK 90, ofwel € 9,- , prima toch? Tent was binnen een half uur opgezet. Het was een camping direct aan een klein meertje (wel al veel vliegende en stekende muggen dus!) welke openbaar toegankelijk was, de toiletten op de camping waren ook openbaar, de warme douches echter alleen voor de campinggasten. Verder had de camping niet veel te bieden en schonk het alleen licht bier (2%) die op dat moment ook nog eens niet op voorraad was . De temperatuur was op die dag tropisch, 28 - 30grC, dus een gewoon biertje zou wel gesmaakt hebben. En wat in mijn bagage miste was een korte broek; mijn pyjama-boxer deed voor die functie een goede dienst, niemand die dat maar in de gaten had, ha, ha.

De route door Zweden is goed verlopen, binnenwegen zijn erg goed, alleen jammer dat ze er allemaal heel traag rijden; ja 80 = 80 en 50 = 50 km/u. Wat wel opviel onderweg is de heerlijke dennengeur door de bossen. Totale afstand op die dag gereden was 190 km.

's Avonds nog een lekker broodje met ei op en een kop cappuccino, toen nog een frisse douche genomen en uiteindlijk als een blok in slaap gevallen.

Dag 3 (3 juni 2016)

De volgende ochtend om 6.15 uur er weer uit, de slaap was weg en de zon scheen al behoorlijk op de tent, nou dan wil je wel. Dat de slaap weg was zal wel te maken hebben met de adrenaline in mijn lijf van weer een dagje rijden. Op mijn gemak ontbeten met kopje thee en broodje leverpastei. Daarna de tent afgebroken en de motor met bagage opgetuigd. Rond 9.00 uur vertrokken richting Stockholm. Afstand 523 km en in Stockholm (Hässelby) afspraak om 18.00 uur, dus rustig aan gereden (net als die Zweden) en ruime pauzes genomen. Pauzes waren heerlijk relaxed, zelfs nog even een "power nap" van 20 minuten kunnen doen in een parkje bij een tankstation. Onderweg ook nog een Zweed gesproken die bewondering had voor de Harley. Zelf heeft ie er ook een (een Street Glide voor de kenners), en adviseerde hij me wel door Zweden naar boven te rijden i.p.v. via Finland, maar dat doe ik niet omdat de ferry naar Finland reeds geboekt is.

De snelweg naar Stockholm is ook best wel saai; alleen maar bossen, bossen en nog eens bossen. En verder rijden de Zweden, zoals eerder gezegd, zelf erg behoudend in hun dikke Volvo's en (nog steeds) Saabs. Rond 19.15 uur aangekomen bij Robin Duivestein (broertje van Wendy). Het venijn van de rit zat in de staart; vlak voor Stockholm een giga file en dat heeft me zeker een uur gekost. De TomTom wijst trouwens voortreffelijk de weg/route, ik weet niet of het zonder zo'n ding ook gelukt zou zijn. Robin hoorde mij (de Harley dus) aankomen en was er een hartelijk welkom. De bagage van de motor gezamenlijk er af gehaald en toen eerst maar een biertje gedronken, heerlijk. Gedoucht en toen in  een plaatselijk restaurantje een pizza gegeten.

Robins' gastvrijheid is bijzonder; alles wat ik wilde kon ik doen (natuurlijk binnen de grenzen), echter heeft hij één vaste regel voor iedereen: als je binnen wilt komen, moet je je schoenen uittrekken. Dit is een oud Zweeds gebruik m.n. uit de winterperiode als er sneeuw ligt en er dan ook nog eens met pekel gestrooid is. En dat willen ze dus niet in huis hebben.

Zelf sliep Robin in een appartement in dezelfde flat van iemand die het weekend naar Engeland (?) was en er ook iemand moest zijn om voor de poezen te zorgen: Robin dus. Zijn appartement was helemaal (1 kamer flatje) voor mij beschikbaar. Nou prima toch?

Heerlijk geslapen en de volgende dag Stockholm in. De ferry naar Finland vertrekt pas om 20.00 uur en inschepen vindt plaats vanaf 18.30 uur, dus ook hier weer alle tijd. Robin had voor die dag andere afspraken en is dus niet meegegaan. Wel heb ik zijn metro-pas mee gekregen om gemakkelijk naar de stad te kunnen gaan. Eerst ben ik naar de afvaartplaats van de ferry gaan kijken om een beeld te hebben hoe dat  's avonds dus in zijn werk gaat. Deze afvaart vindt, ongelofelijk maar waar, nagenoeg vanuit het oude centrum plaats. Het oude centrum, dé bezienswaardigheid van Stockholm, met smalle winkelstraatjes, terrassen en pleinen, de Royal Castle, parlementsgebouw, etc., etc. Daar ben ik naar toe gegaan. Grote drukte daar, ook omdat juist op deze dag de marathon van Stockholm werd gelopen. Dus veel wegen waren hiervoor afgezet wat ook weer een verkeersinfarct in de stad tot gevolg had. Ik heb me uitstekend vermaakt naast de diverse bezienswaardigheden ook op enkele terrassen voor cappuccino met taart, een Thaise bamischotel (ja daar ook) en enkele biertjes. Rond 15.00 uur terug naar adres van Robin om me klaar te maken voor vertrek. Door grote drukte in de stad is geadviseerd tijdig te vertrekken. Na optuigen van de motor om 16.15 uur vetrokken. De drukte viel alleszins mee, om 5 uur was ik bij het vertrekpunt van de ferry. Inchecken begon pas om half 7, dus anderhalf uur wachten en een beetje rond hangen. Maar de tijd ging snel, veel motoren (m.n. Harleys en BMW's) dus dat doodt de tijd enorm. Nog met een Fins echtpaar (op BMW) gesproken o.a. over de route die ik door Finland wil maken. Aanvankelijk wilde ik via de westkust (vraag me niet waarom, dat weet ik niet), hij adviseerde via midden Finland te gaan, o.a. via Tampere en Jyväskyla (kijk maaf op Google maps waar dat ligt) te rijden; een boeiendere route. Dat heb ik dan ook in overweging genomen. Om 18.30 uur dus inchecken, dan kun je door, maar nog niet de ferry op, want die was er nog niet ............!? Dus "binnen" nog eens 45 minuten moeten wachten, en uiteindelijk is alles natuurlijk goed gekomen. Gelukkig zat het weer toen ook mee.

Door heel Zweden gereden met temperaturen van ruim boven de 20grC, op het laatst richting Stockholm een behoorlijke bui gehad. Maar over het weer tot dan toe niets te klagen.

Dag 4 (4 juni 2016)

De ferry van Stockholm naar Turku (Finland) is groot, echt heel groot. Wat gaat daar een massa in: mensen, auto's, motoren en vrachtwagens. Het schip is maar liefst 10 dekken hoog, een kompleet flatgebouw eigenlijk. En daarbij volledig uitgerust met restaurants, bars, casino, sauna, hutten voor alle reizigers en medewerkers. Een hele organisatie dus. Voortreffelijk buffet, zeer uitgebreid, zelfs sateh's (!), alleen geen sateh saus, dat was dan weer jammer . Maar al met al een goede vaart en nachtrust gehad. Een "probleempje" deed zich nog wel voor: Aankomst in Turku is om 7.35 uur lokale tijd en in Finland is het een uur later dan bij ons. Dus wat doe ik, ik zet de klok van mijn mobiel voor het slapen gaan een uur naar voren zodat als de wekker (mobiel) zo vroeg gaat deze in ieder geval op tijd gaat. Maar wat gebeurt er, de tijdsaanduiding van de mobiel reageert op tijdzones en heeft automatisch de klok nog eens een uur vooruit gezet. Gevolg, de wekker ging om half 6 (...) af, i.p.v. half 7 zoals ik had ingesteld. Maar dat had ik bij het wakker worden nog niet in de gaten en ben dus extreem vroeg opgestaan, gedoucht en aangekleed terwijl ik nog lekker op 1 oor had kunnen blijven liggen. Jammer, maar helaas, wel balen.

Die ochtend komen we dus in Finland aan; de 5e dag. Wordt vervolgd.

1. Lian ruedisueli:
    7 juni 2016
    Hoi theo
    Wat een reis zeg het is een heel avontuur met ook veel wachten als ik het zo lees
    Maar daar krijg je ook weer veel voor terug
    Nou nog veel moter plezier doeiiiiiii
    Theo en lian
  2. Betty:
    8 juni 2016
    Hi Theo,
    Eindelijk horen we weer iets van je, maar je hebt er idd een hele boel beleefd en er een mooi verhaal bijgeschreven. Ik vind het toch wel moedig van je om deze reis alleen te maken. Veel plezier nog. Groetjes Betty