Dag 8. Hammerfest naar NOORDKAAP naar Skaidi

8 juni 2016 - Nordkapp, Noorwegen

Heerlijk geslapen vanacht, nu een kamer met verduisterings rolgordijnen. Dus oogmasker niet nodig. Weer om 6.00 uur wakker, lekker uitgerust en verder nadenken over finale rit naar de Noordkaap.  Nogmaals gegoogeld en blijkt bij de NK ook een camping met hutten te zijn; is de tunnel sinds 2012 gratis (wist ik niet - hoezo goed voorbereid !); is het buiten gestopt met regenen (is geen garantie voor de dag); en ik ben uitgerust. Mijn besluit staat vast, ik ga er WEL (ja, natuurlijk!) heen. De afstand is nog ruim 200 km en vertrek ik eind van de ochtend. De grootste drukte op de NK is rond 12.00 uur (info Google) en als ik wat later kom zijn hopelijk die toeristenbussen ook weer weg. Dus nu zit ik onder het genot van een kopje koffie in een soort recreatie zaal van het hotel mijn verhaal te schrijven om weblog bij te werken. Heerlijk relaxed, en de motor staat buiten al helemaal opgetuigd klaar, alleen mijn regenpak voor de zekerheid nog even aantrekken (werkt ook tegen de kou).

Nou dat regenpak (ik ben een paar uur verder) is nodig geweest, ik was nog geen 5 minuten onderweg en de eerste druppels vielen alweer. Gelukkig is het toen bij druppelen gebleven en klaarde het weer op. De nu droge weg over de flanken van het kustgebergte nodigt uit lekker op de motor te swingen...... Dat was gisteren toen ik hier de andere kant op reed wel anders. Natte wegen zijn niet fijn om met de motor op te rijden.

Vlak voor de uiteindelijke 'laatste' weg naar de NK begint, nog even vol tanken. Van hier af is de route ongeveer 140-150 km, en is volgens informatie op deze route geen tankstation meer, m.a.w. met volle tank móet je heen en terug. Dat moet ook net haalbaar zijn, overigens heb ik nog een jerrycan bij me met 4,5 liter benzine als reserve. Dus maak ik me daar geen zorgen over. Het weer was aanvankelijk redelijk, echter hoe noordelijker je komt, des te guurder het werd. Pech is dat de wind ook uit het noorden (Noordpool?) komt en het op sommige plekken, om de hoek van een berg, onverwacht stevig waaide.

De afgelopen dagen heb ik wel mijn voorzorgsmaatregel  getroffen tegen de (pool-)kou. Om een idee te geven wat ik aan had: boven - thermohemd met lange mouwen, T-shirt, leren vestje, fleecevest, leren Harley jas en regenjack. Onder -  onderbroek (ja, duh..), lange thermobroek, , leren motorbroek en regenbroek. Me dunkt, en soms nog komt de kou er door. Maar dit terzijde.

Eerlijk is eerlijk ik vond het laatste stuk enorm afzien. Maar je gaat door, iedereen gaat door. Het meeste respect heb ik voor diegene die met de fiets dit traject afleggen. Het is behoorlijk heuvel-/bergachtig, vooral de laatste 5-10 km. Oh My God, is dat heftig. Dus petje af voor allen die het zo doen.

En dan sta je opeens voor de ingang, heb je alle ontberingen, w.o. gevoelstemperaturen van onder het vriespunt, als motorrijder doorstaan en mag je als bonus ook nog eens NOK 260 (dat zijn 260 Noorse kronen = € 28,-) betalen voor entree, en dat op openbaar terrein. Ik heb geprobeerd daar onderuit te komen (Hollands hè) maar is het me niet gelukt. Nou ja, onverrichter zaken ga je toch ook niet terug. Pluspunt, heeft men me nog gezegd, is dat het kaartje 24 uur geldig is, ha, ha.

Dan rijd je het terrein op en ziet de GLOBE, het monument, de wereldbol, het symbool van de NK, en dat is het dan: ik heb mijn doel bereikt, het is 8 juni 2016 - 14.35 uur, mijn droom waargemaakt. Je moet het even tot je door laten dringen, maar dan ga je het je toch realiseren dat het zo is. De drukte valt reuze mee. Degene die er zijn maken foto's en filmpjes. Plotseling breekt ook de zon nog door; het heeft zo moeten zijn. Wat een feest. Zelf ook natuurlijk foto's gemaakt en heb ik een oude belofte gestand gedaan door met de Prinsenbeekse vlag voor het monument te staan. Een vriendelijke Oostenrijker heeft de eer gehad dit voor mij vast te mogen leggen.

Behalve het monument zijn er nog meer activiteiten rond de NK wat zich allemaal afspeelt in het gigantisch grote informatiecentrum. Restaurant, filmzaal, lichtshow, souvenirwinkel, overzichtgalerij met geschiedenis van de NK. Van binnen uit heb je ook een prachtig panoramisch beeld van het "einde" van de wereld, of in ieder geval van het met vervoer het noordelijkst bereikbaare punt van Europa. Drie uur lang heb ik daar rondgelopen koffie gedronken (Jan, daar gingen 40 van de 50 kronen!), kaartje geschreven voor mijn liefjes thuis, praatjes gemaakt met andere bezoekers, Noordkaap-film bekeken, en al dat soort zaken.

Op het parkeerterrein barst het overigens van de campers, ik heb het idee dat die lui daar de hele (daglichte) nacht blijven staan. Het aantal motoren viel reuze mee, of tegen, hoe je het bekijkt. Er stonden er wel enkele, maar kon je ze op de vingers van 2 handen tellen. Rond half 6 ben ik weer teruggegaan (het werd《maar niet》donker ........), en die rit ging een stuk makkelijker dan de heenweg. Dat had alles te maken met het opgeknapte weer en had ik de wind nu voornamelijk in de rug, als motorrijder merk je dat ook. En natuurlijk de emotie, de druk die er was om het voor jezelf te bereiken was er af. Heel ontspannen dus teruggereden. Zo'n 100 km verder, dus weg van de NK begon het weer een beetje te miezeren. Heeft toch met landinwaarts te maken. Een camping gezocht en gevonden in Skaidi, een giga hut voor 4 personen met toilet en keuken (zonder kraan en wasbak!?) en een stevige borrel op de dag zelf gedronken.

Mijn vakantie door Noorwegen kan nu beginnen!"

1. Jan Nelemans:
    Hoi Theo,
    De 50 kronen zijn nuttig besteedt.
    Grt Jan & Myriam
  2. Marie-louise de rooij:
    11 juni 2016
    gefeliciteerd met het bereiken van je doel!!!
    nu lekker relaxed langs de Noorse kust afzakken.
  3. Carla:
    11 juni 2016
    Wat een geweldige reis maak je.
    Goed dat je toch naar de Noordkaap bent gegaan daar had je altijd spijt van gehad.
    Je doel in ieder geval bereikt en nu maar verder genieten van je terug reis.
    Ook Noorwegen is prachtig.
    Groetjes
  4. Marielle:
    Hoi Theo,
    Wat een superreis! En de noordkaap bereikt!
    Geweldig! Misschien moet ik het eens op de fiets gaan doen.
    Heel veel plezier nog!
    Groetjes
  5. Sylvia Goosen:
    11 juni 2016
    Zohooo! Het is je toch maar gelukt! Leuk om te lezen hoor!
    Wij zijn nu zelf ook op vakantie, maar dan heel veel warmer, in Portugal.
    Nog een fijne vakantie- en terugreis Theo!
    Kees en Sylvia.
  6. Suzanne:
    Yes!! You made it!! :-)
  7. Wendy:
    11 juni 2016
    Ja duh....natuurlijk rij je door tot de Noordkaap! Geniet van de rest van de reis!