Dag 7. Inari naar Hammerfest 339 km.

7 juni 2016 - Hammerfest, Noorwegen

's Ochtend (7 juni) weer vroeg uit de veren, kop thee gezet en de boel opgetuigd. Nu moest ik toch wel een heel eind richting Noordkaap komen. Echter om het uiteindelijk te kunnen halen, vond ik de afstand toch te groot, niet zo zeer de heenreis, maar omdat je daar niet kunt blijven, moet je ook weer een heel eind terug. Heb besloten in de buurt een overnachting te zoeken, kamperen in een klein tentje onder deze weersomstandigheden (veel regen) is voor mij geen optie. Dichtst bij de Noordkaap wat nog enigszins  betaalbaar is voor het beperkte budget, is een hotelletje in Hammerfest, in het westen aan de kust.

De route van Inari naar de Noorse grens is een dikke 100 km. Ook dit was weer een prachtige route door de heuvels echter een nagenoeg rechte weg. Dit was mogelijk de stilste weg/route die ik tot nu toe gereden heb. Er was zeker geen sprake van dat je uren lang kon rijden zonder iemand tegen te komen, dat heb ik niet meegemaakt. Maar over die 100 km ben ik toch niet meer tegengekomen dan zo'n 10 - 15 (vracht-)auto's. Dus erg druk was het er niet. Aangekomen bij de grens met Noorwegen nog een paar foto's genomen.

Noorwegen is heel anders dan Finland.  De route vanaf de grens tot Lakselv is heel slecht, veel gaten in de weg en her en der reparatieplekken, doet een beetje oost-Europees aan. Dat rijdt niet lekker. Tot bovenmaat van ramp begon het halverwege ook nog te regenen, eerst wat miezerig maar allengs met bakken tegelijk. En de temperatuur was ook al niet zo denderend: 5 - 7°C, nou dat was dus wel afzien. Dit duurde tot Hammersfest aan toe. De weg naar Hammerfest was voor een groot deel ook nog opengebroken voor nieuwe asfaltering, al met al zaken waar je niet vrolijk van wordt.

Rond half 4 in het hotel aangekomen en heb ik eindelijk deels mijn weblog bij kunnen werken, want daarmee liep ik gruwelijk achter (er gaat toch meer tijd in zitten dan dat je er eigenlijk voor hebt, maar goed dat is een kwestie  van plannen). Verder is er deze dag niet zoveel gebeurd.

's Avonds heb ik mijn hele reis nog eens overdacht en kwam ik op het werkelijk bizarre idee om de Noordkaap zelf toch niet meer te bezoeken! Verschillende reacties heb ik gehoord dat het zo duur zou zijn om er te komen; toltunnel 2 x € 19,- en entree op de kaap zelf € 30,- en dat allemaal voor een foto met de wereldbol, de globe, het monument van de Noordkaap. Daarnaast speelde het weer daar ook een rol in; het is koud en de regen blijft nog een aantal dagen aanhouden. Dus da's allemaal "armoei"........ Daarentegen ben ik uiteindelijk wel helemaal in het noorden gekomen met een prachtige route door Zweden en Finland,  en nu dus ook nog in Noorwegen. Dat neemt niemand meer van me af.

Ik moest er nog maar eens een nachtje over slapen.

1. Jan Nelemans:
    10 juni 2016