Dag 12. Gullesfjordbotn naar Fauske, 264 km

12 juni 2016 - Fauske, Noorwegen

Gisteravond nog een paar stevige wiskeys gedronken als bescherming tegen de kou, en nergens anders voor ............!? Nou ja, het smaakte heel lekker en ik kreeg het er warm van.

Verder nieuwe route uitgestippeld voor de volgende dag. Besloten niet de veerboot te nemen vanaf Moskenes naar Bodø, maar van Lødingen naar Bognes. Korter, goedkoper en sneller. Dus geen Lofoten? Nou toch wel, maar niet helemaal. Één van de bezienswaardigheden schijnt de brug bij Hanoy te zijn en ga ik daar eerst naar toe en rijd door tot Friskebøl of Svolvaer, afstand van 40 - 50 km, en dan weer terug richting Lødingen voor de veerboot naar Bognes (NOK 112, vaartijd 1 uur). De ANWB kaart geeft aan dat dat ook een mooie route zou zijn richting Fauske.

Vanmorgen op mijn gemak opgestaan rond 8 uur. Gedoucht en een broodje leverpastei met beker melk. Tent nagenoeg droog, nattigheid die er was, is afkomstig van een soort dauw. Op het tentveldje verder een Engelsman met hondje, een Duitser  (patser met FJ1200) en nog een Nederlands stel met een oude Volvo die vanmorgen om 6 uur al opgebroken hebben en zijn vertrokken. Zelf om 10 uur vertrokken richting de Lofoten (= eilandengroep), mooie route, na zo'n 40 minuten begon het te regenen en ben ik omgekeerd en doorgereden naar Lødingen voor de boot naar Bognes. De brug bij Hanoy stelde niets voor, niet anders dan andere lange/grote bruggen.

De tip van de Deen voor HONNØR prijs heeft geholpen, ik hoefde alleen maar voor de motor te betalen, daarmee NOK 68 (= € 7,35) bespaard. Grote veerboot met uitgebreide lunch mogelijkheden en heb ik mezelf dit keer luxe getracteerd op een broodje noorse garnalen met ei en komkommer en een colaatje erbij. Daarmee was m'n eerdere besparing alweer teniet gedaan. De overtocht duurt ongeveer een uur en is dat zo heerlijk relaxed. Zo meteen eerst richting Fauske, en als de zin, het weer en de tijd het toelaat zelfs naar Mo i Rama, deze route passeert de poolcirkel, wat betekent dat hierna 's nachts de zon weer (even) ondergaat. Jippie !!!!

Toch uiteindelijk in Fauske de camping genomen. Wederom een ACSI camping, en ja, ja, volop Hollanders met natuurlijk ACSI-kaart. Ook hier wordt verzekerd dat met of zonder kaart geen verschil maakt. Wat heeft ACSI-kaart nog voor zin dan? Plaats voor caravan met 2 personen plus electra, kost NOK 350, en met ACSI kaart 20% korting, dus NOK 280 (= € 30,25) per nacht, is al hoogseizoenprijs. Tentje kostte netto NOK150,-

De rit er naar toe is goed verlopen, een route met heel veel tunnels. Als je een vaste zonnebril op hebt, is dat best lastig omdat die tunnels zelf matig verlicht zijn. Dus steeds zonnebril naar puntje van mijn neus. Zomaar even afdoen gaat niet.

Alvorens naar een camping te gaan wilde ik eerst even wat boodschapjes doen, echter dikke pech, het was zondag en zijn ook hier alle winkels gesloten. Enige wat open was, was een tuincentrum, maar daar had ik op dat moment niets mee. Een bloemetje voor mijn lief zou het einde van de rit niet gehaald hebben.

Aangekomen op de camping eerst een bakje koffie gedronken, daarna tent opgezet en weer mijn  "administratie" gedaan, ofwel weblog bijwerken. Intussen stond de voetbal in de kantine van de camping, waar ik dus zat, op en moet ik zeggen dat je dat wel van je "werk" afleidt. Toch nog gelukt 2 dagen vast te leggen en door te sturen.

Daarna gedoucht en in de openbare keuken mijn broodje met makreel (nog van thuis) gegeten en eigen koffie gezet. Om 21.00 uur nog naar Duitsland - Oekraïne gekeken (2-0) en toen naar bed. De volgende dag weer vroeg op en dan richting de kust route, weg # 17 die door verschillende mensen mij geadviseerd is vanwege de mooie route, het is dan wel regelmatig 'hoppen' over de fjorden met de veerboot. Een route die dus mooi zou zijn, maar ook veel tijd gaat kosten. Laat ik het maar doen.

1. Rianne:
    17 juni 2016
    Ha Theo, vanuit het diepe zuiden in italie even een stuk van jouw reisblog gelezen. Geweldig wat je allemaal(af)ziet. Fijn dat je zo geniet en dat je het thuisfront mee laat reizen!
    Nou bijna thuis, hoorde ik van Marja. Groeten en tot ziens. Rianne en Wim
  2. Ad & Annelies Coertjens:
    29 juli 2016
    Hoi, ik dacht dat jij met vrienden gegaan was , als je alleen gegaan bent petje af!