Dag 11. Botnhamn naar Gullesfjordbotn, 259 km

11 juni 2016 - Gullesfjordbotn, Noorwegen

Vannacht dus heel erg koud gehad. Ben blij met mijn nieuwe Harley fleecevest met capuchon. Vanmorgen om 7 uur opgestaan om de ferry naar Andenes (Vesterålen eilanden) van 11.00 uur te kunnen halen. Het was ruim 2 uur rijden, dus voor de zekerheid om half 9 vertrokken. Nou op dit (Vesterålen) eiland Senja hoef je niet voor de wegen te komen. Over het geheel gezien deplorabel. Ik ben blij dat mijn vering en de banden het hebben doorstaan. Dit was echt bar slecht. Op bepaalde delen gewoon wegopbreking met alleen maar een grind wegdek; moet je echt niet vol in de remmen op gaan, geheid dat je onderuit uit gaat. Maar goed de haven van Gryllefjord, waar de ferry vertrekt, veilig en op tijd gehaald. Als motorrijder mag je (vaak) als eerste de veerboot op i.v.m. beperkte plaats die je nodig hebt en je dus altijd in een 'hoekje' geplaatst wordt. Dus zo ook vanmorgen, en dan ben je ook als eerste boven in de reizigerslounge en kun je de beste plaats voor jezelf zoeken. Duur overtocht 1,5 uur en heb ik dit gebruikt om mijn route verder uit te stippelen. Diverse kaarten heb ik dan uitgeklapt op mijn tafel liggen met mobieltje, tablet en TomTom erbij als hulpmiddelen. Prachtig gezicht,  je zou het eens moeten zien (heb er helaas geen foto van gemaakt). Enfin, een heel 'administratief' gebeuren, en dan nog weet je niet of het wel de juiste route is die je uiteindelijk dan hebt uitgestippeld.

Bij aankomst van de boot ben je als motorrijder daarentegen ook vaak weer de laatste die de boot verlaat door het plaatsje waar je staat en ook komt het nogal eens voor dat de motor vastgesjord staat tegen omvallen bij onrustig water, dat kost tijd om weer los te maken. Zo ook vandaag dus, bij het wachten nog een praatje gemaakt met 2 jonge dames, een Belse en een Française, sinds gisteren zijn ze samen nadat ze beide solo naar de Noordkaap gefietst, ja je leest het goed, gefietst zijn, ik heb gezegd daar diep respect voor te hebben. Zelf vonden ze met name het laatste stuk het zwaarst. Maar nu weer op de terugweg en doen ze dat met z'n tweetjes. Toen moesten we ook van boord en heb ik ze uitgezwaaid.

Zo slecht als de wegen op het vorige eiland waren, zo super zijn ze hier op Andoy/Hynnoya. Ik heb de toeristische route genomen langs de westkust, nou werkelijk schitterend. Wat met name opgevallen is, zijn de diverse witte zandstrandjes die je er tegenkomt, ofschoon het weer niet uitnodigend was om er op te gaan liggen. Wel heel bijzonder tussen ook stukken rotskust. Rond half 4 aangekomen bij de camping aan de Gullesfjord en hier mijn tentje opgezet want is het prima zonnig weer. Temperatuur laat nog wat te wensen over en zal het vannacht ook wel weef super koud worden. Ik ga me er goed op voorbereiden. De camping, zag ik, is een ACSI-camping (voor ingewijden geen onbekend begrip), ACSI-kaart natuurlijk niet bij me, wel gevraagd naar ACSI-prijs, maar die is hetzelfde als die ik moet betalen (? ...het zal wel!). Verder wees de campingbaas me op een groep caravanners/campers uit Holland die met ACSI net waren aangekomen. Je raadt het al; een hoog gehalte "grijze duif", nou ik zie ons daar nog niet zo gauw bij zitten met ons nieuw caravannetje; nog een paar jaar wachten.

Morgen naar de Lofoten, eilandengroep zuidelijker, en dan met de veerpont naar Bodø. Vanavond nog in de openbare keuken, die nagenoeg elke camping hier in Noorwegen heeft, mijn laatste 2 eitjes gebakken, met spek. Helaas had 1 eitje de rit vandaag niet overleefd. Natuurlijk door die slechte wegen op Senja (het vorige eiland). Gelukkig had ik het eierdoosje in een plastic tasje gedaan zodat de smurrie beperkt bleef tot in het plastic tasje. Daar in de keuken ook nog het eigen brouwsel opgegeten. Toen ik klaar was met eten, kwam een Deens echtpaar binnen om hun spullen daar af te wassen, en heb ze gevraagd het afwaswater niet meteen weg te doen zodat ik daarin ook nog mijn spulletjes kon afwassen en heb die alvast op het aanrecht gezet. Wel gehoopt (...), maar niet verwacht, is dat die lieve mevrouw mijn spullen ook heeft afgewassen, en manlief de boel heeft afgedroogd. Heel aardig natuurlijk en heb gezegd dat dat niet nodig was ( ahum....), maar toch.

Kreeg van hem ook nog de tip als je met de ferryboot meegaat je een HONNØR prijs moet vragen, zeg maar een soort 65+ tarief, en dan ga je maar voor de helft van de prijs mee. Dat is de moeite van het proberen waard. Prijs veerboot Moskenes (Lofoten) naar Bodø, die voor morgen gepland staat, kost voor motor + berijder NOK 319 (= € 34,50). Scheelt dan toch weer een paar biertjes.

PS. Vanmiddag hier een biertje gedronken, blik 1/2 ltr., prijs NOK 70 (= € 7,50 !!)