Dag 10. Birtavarre naar Botnhamn, via Tromsø, 322 km

10 juni 2016 - Botnhamn, Noorwegen

Wauw wat een motorweerdag, droog met aanvankelijk een waterig zonnetje, maar al snel brak ie constanter door. Half bewolkt met aangename temperatuur, zomaar opeens!

Vanochtend eerst gedoucht voor NOK 10 (Jan, de laatste van de 50 nokkies), ontbeten en afscheid genomen van onze NL-D motor collega en rond 10 uur vertrokken. Ja, ja, richting Tromsø aan de andere kant van de Ullsfjorden, dus de ferry vanaf Olderdalen, waar ik gisteren ook al even was. Toen ik daar aankwam zag ik net een boot het ruime sop kiezen. Shit, het was mijn veerboot, net te laat dus. Bij navraag wanneer de volgende boot gaat, bleek dat om half 12 te zijn, dus 1 1/2 uur wachten! Alternatief is om (om) te gaan rijden via Nordkjosbotn, om het fjord heen, 100 km extra maar wel goed te doen. En dat advies van de de kiosk-uitbater, die er nu wel was, opgevolgd. Een prima rit geweest en uiteindelijk in Tromsø aangekomen. Het was weer ouderwets zoals dat in een grotere plaats het geval is, druk met het verkeer en ook nog met een uitgebreid wegennet ónder de grond; een wirwar van tunnels, zelfs met rotondes en diverse afslagen onder de grond dus. Als motorrijder moet je soms een beetje brutaal zijn en dwars door of langs de file rijden, en die file was er, van zeker zo'n 5 km (dit was overigens bóven de grond). Nou dan wil je als motorrijder niet op je 'beurt' wachten om door te kunnen rijden, nee, dus hop alarmlichten aan (het moet zo veilig mogelijk) en de file voorbij. Slechts 2x een negatieve reactie gehad van een automobilist die opeens naar links reed om mij de weg te versperren. Maar ja, ga ik toch ook een stukje naar links zodra dat kan. Geen probleem, hoor.

In deze omgeving  geen geschikte camping kunnen vinden en dus toch maar weer doorgereden (doe ik Tromsø een andere keer, kuch, kuch) en de ferry genomen naar het eiland Senja. Daar aangekomen, was het wel tijd om iets voor de overnachting te zoeken en dat was in Botnhamn (of all places). Het was prima weer, hutten waren niet beschikbaar, dus tentje weer eens opgezet. Deze keer naast een echte Duitser. De camping was niet echt denderend, een beetje ouwe meuk, maar ja voor één nachtje, oké. Die nacht wel heel erg koud gehad, was ook weer even wennen in een tentje slapen na al die luxe van een hut en hotel. Morgen richting eilandengroep Vesterålen en de Lofoten.

1. Jan Nelemans:
    Hoi Theo,
    They call it the Boulevard of broken dreams.
  2. Jan Nelemans:
    12 juni 2016
    Je komt ver met 50 nokkies.
  3. Theo de Hoog:
    12 juni 2016
    Een beetje goeie inkoper blijft scherp
  4. Jose:
    13 juni 2016
    Je doel bereikt, Theo!!! geweldig.
    in de verslagjes, kan ik lezen dat je er van geniet en dat is heel belangrijk, ondanks dat het weer toch regelmatig zit.
    Het is maar goed dat Nederland niet voetbalt, anders had je dat allemaal gemist!!! Merk je daar iets van het EK, zoals wij Oranje koorts hebben?